5 Tibeťanov – omladzujúce cvičenie



Cvičenie Päť Tibeťanov je notoricky známe a mnohí mu prepadli natoľko, že už si deň bez neho ani nevedia predstaviť. Nečudo, ide o jedinečný koncept, ktorý nielenže posilní a natiahne svalstvo, ale zároveň aj naštartuje psychiku.


5 Tibeťanov obnovuje rovnováhu

5 Tibeťanov by sme mohli predstaviť ako vcelku jednoduché a logické cvičenie, ktorého filozofiou je obnoviť rovnováhu a energie ľudského tela. Vychádza z predpokladu, že ak jednotlivé centrá energie v tele, a teda čakry nespolupracujú tak, ako by mali, dochádza k rôznym blokom, nevyváženosti a zdravotným i psychickým problémom.

Čakry hrajú pri Piatich Tibeťanoch dôležitú úlohu. Sú to spojenia medzi fyzickým telom a astrálnym telom, podľa starých tibetských textov ich máme až 72-tisíc, ale hlavný systém definuje sedem čakier, ktoré ovplyvňujú mentálny aj fyzický stav človeka.

Cvičenie Päť Tibeťanov pochádza, ako inak, z Tibetu, kde existuje silná tradícia v prepojení fyzického a astrálneho a kde sú ľudia presvedčení, že väčšinu zdravotných ťažkostí má za následok blokovaný tok energie v spomínaných čakrách.

Občas tento typ cvičenia nájdete aj pod menej známym menom Päť rítov omladzovania. V skutočnosti ide o jogový systém veľmi jednoduchých a efektívnych pohybov, ktoré, ak by sme aj vynechali ich filozofický a duchovný význam, prospejú celkovej vitalite a funkčnosti tela a pohybovému aparátu.

Dokázané sú prípady, keď sa ľudia po pravidelnom niekoľkoročnom cvičení zbavili slabozrakosti, ekzémov, tráviacich problémov, celkovej únavy a mnohých iných závažných i menej závažných ochorení. 5 Tibeťanov harmonizuje fungovanie čakier, ktoré riadia činnosť žliaz s vnútorným vylučovaním a tým ovplyvňujú všetky dôležité procesy v tele.


5 Tibeťanov v Európe

Do Európy systém v minulom storočí priniesol istý britský dôstojník, ktorý slúžil v Indii a tam sa dopočul o kláštore, kde mnísi poznajú tajomstvo mladosti. Cvičia vraj systém prebratý z tantrickej náuky, ktorý modifikovali tak, aby zharmonizoval a omladil.

Dôstojník odišiel do Tibetu už v pokročilom veku a tajomný kláštor našiel. Legenda ďalej vraví, že po dvoch desaťročiach sa vrátil späť do Anglicka ako iný človek. Vyzeral vraj mladšie ako pred odchodom a jeho celkový zdravotný a psychický stav bol porovnateľný s profilom mladého tridsiatnika.

Jeho priateľ Kelder neskôr napísal o tomto pobyte v Tibete knihu, v ktorej popísal zázračný systém cvičenia. Kniha sa stala okamžitým bestsellerom a Päť Tibeťanov začali vzápätí cvičiť tisíce ľudí.

Napriek tomu, že koncept je starý a overený časom, vynikajúco sa hodí do dnešnej rýchlej a pretechnizovanej doby. Stačí vám vyhradiť si naň 10 minút denne a následne si už len vybrať, či budete sériu ďalej opakovať.


Ako cvičiť 5 Tibeťanov

Inštruktori odporúčajú venovať sa Piatim Tibeťanov ráno i večer približne 10 – 20 minút, a to bez ohľadu na vek, fyzickú, či psychickú kondíciu. Základom je päť cvikov, ktoré sa opakujú, pričom konečný počet opakovaní cvikov je 21.

Dobrou správou je, že k danému počtu sa môžete dopracovať postupne za niekoľko týždňov. Jednoznačné pravidlo na zdokonaľovanie neexistuje, vo všeobecnosti sa však odporúča začínať prvý týždeň s troma opakovaniami, ďalší týždeň robiť 5 opakovaní a tretí týždeň 7 opakovaní, štvrtý 9 opakovaní atď. Ak patríte medzi tých, ktorí si radi od niečoho pravidelného oddýchnu, tak jeden deň v týždni môžete cvičenie vynechať. Odporúča sa však 5 Tibeťanov cvičiť dlhodobo.

Zásadné je správne dýchať. S nádychom zvierať hrádzu (spodné otvory a priestor medzi nimi) a s postupným výdychom telo uvoľňovať. Nikdy sa neznásilňujte k vyšším výkonom, než aké sú pre vaše telo prirodzené – 5 Tibeťanov nie je olympijský šport. Snažte sa sústrediť sa na vlastné telo a precítiť dýchanie a jeho prácu.

Ide o jednoduchý, ale precízne prepracovaný súbor cvikov, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Mali by na seba nadväzovať. Niektoré pozície zvládnete hneď, do iných sa postupom času dostanete. Je to normálne. Keď niektorú pozíciu nezvládnete dokonale, nevadí. Nie je to potrebné. Telo si po niekoľkých týždňoch cvičenia zvykne na nové pozície a nakoniec budete všetky cviky cvičiť správne.

Dýchajte plynule, pomaly a hlboko. Dýchanie je pri cvičení veľmi dôležité. Pri 5 Tibeťanoch to platí tiež.


5 Tibeťanov a ich účinky

Tieto cviky ovplyvňujú smer rotácie čakier a pomôžu ti dostať sa do psychickej pohody. Každé cvičenie pôsobí pozitívne na telo aj dušu. 5 Tibeťanov tento účinok znásobuje. Prečo by si mal zaradiť tieto cviky do svojho denného programu?

  • prospievajú telu i duši
  • zlepšujú celkovú pohyblivosť tela
  • aktivujú krvný obeh
  • pomáhajú lepšie zvládať stres a depresiu
  • posilňujú vnútornú energiu a zlepšujú prístup k životu
  • bojujú s únavou a podporujú výkonnosť
  • regenerujú organizmus
  • spomaľujú starnutie
  • prinášajú úľavu od bolesti chrbta


1. Tibeťan

S prvým Tibeťanom sa otáčaš okolo svojej osi. Rovno sa postav a upaž. Nájdi si pevný bod, ktorého sa budeš počas cvičenia držať. Otvor dlane, otoč ich smerom dole a prsty spoj. V smere hodinových ručičiek sa pomaly otáčaj okolo svojej osi. Neponáhľaj sa. Nie si na pretekoch. Otáčaj sa tak, aby sa ti netočilo v hlave. Keď si na otáčanie zvykneš, môžeš zrýchliť.

Tento Tibeťan ti pomáha uvoľniť pocity šťastia a radosti, naštartovať a udržiavať pozitívne myslenie a zvyšuje sebavedomie. Z fyzického hľadiska zlepšuje pohyblivosť tela a trénuje rovnováhu.


2. Tibeťan

Ľahni si na chrbát, vystri nohy a ruky ulož pozdĺž tela, dlaňami dole. Členky sa dotýkajú. S nádychom dvíhaj nohy kolmo hore trochu viac ako do pravého uhla. Panvu zo zeme nedvíhaj a bradu tlač k hrudníku. Vydýchni a vráť sa do východiskovej polohy.

Práve si prekrvil mozog a prebudil nervový a posilnil imunitný systém. S druhým Tibeťanom posilňuješ svaly brucha a chrbta, môže ti pomôcť zbaviť sa bolestí chrbtice. Prenasleduje ťa strach a úzkosť? Aj tie hravo zvládne druhý Tibeťan. Po negatívnych myšlienkach neostane ani stopa.




3. Tibeťan

Kľakni si na zem a prstami na nohách sa zapri o podložku. Kolená daj asi 10 cm od seba. Rukami chyť stehná pod zadkom. Bradu pritlač k hrudníku. Nadýchni sa a hlavu zakloň dozadu. Ruky ti pri záklone pomôžu. Stehná ich istia. Vydýchni a vráť sa do pôvodnej pozície.

S týmto tibeťanom dostane zabrať ohybnosť, precvičíš krk a ramená a uvoľní sa hrudný kôš. Pomáha prekrviť obličky, rozvíja kreativitu, podporuje otvorenosť a hlboké dýchanie ti pomôže s koncentráciou. Stimuluje srdcovú a hrdelnú čakru.




4. Tibeťan

Sadni si na zem a poriadne sa vystri. Dlane polož na zem tesne vedľa bokov a nohy vyrovnaj. Bradu pritlač k hrudníku. S nádychom hlavu zakloň a pokrč kolená. Chodidlami sa zapri do zeme a dvíhaj boky tak, aby si trup a stehná dostal do jednej roviny. Napni sa a chvíľu v tejto pozícii vydrž. Pri výdychu sa vráť na zem. Náročnejší Tibeťan, čo povieš? Aké písmeno ti táto pozícia pripomína? Obrátené U? Si správne.

Pri tomto Tibeťanovi posilňuješ chrbticu a zlepšuješ trávenie a vylučovanie. Uvoľňuje stres, pomôže ti zbaviť sa tvrdohlavosti a zlepší pohľad na seba samého.




5. Tibeťan

Teraz si ľahni tvárou k zemi. Dlane polož na zem a dvihni sa na ruky, vystrč zadok, vystri nohy a špičky zatlač do zeme. Si v postoji strecha alebo obrátené V. Bradu tlač k hrudníku. S výdychom sa vráť do východiskovej pozície. Hlava pri cvičení smeruje na sever.

5. Tibeťan spája nebo so zemou a myseľ s nervami. Podporuje čelovú a korunnú čakru. Zbaví ťa negatívnych myšlienok a arogancie. Aktivuje krvný obeh a naťahuje svaly.



Prajem vám všetkým, ktorí sa rozhodnete toto cvičenie cvičiť, aby ste zotrvali a cvičili ho dlhodobo. Iba tak sa dopracujete k blahodárnym výsledkom.